Op jungle expeditie in Borneo

• Mulu Caves
  • Oerwoud at night

Op jungle expeditie in Borneo

Ik was vroeger geen paardenmeisje. Nee, een apenmeisje. Posters, knuffels en zelfs een postzegelcollectie had ik van deze beesten. Ik droomde ervan om een baby aapje te mogen voeren en heb Peter-Jan Rens meerdere keren tevergeefs een brief geschreven. Deze passie ben ik gelukkig ontgroeid, maar ik blijf het fascinerende dieren vinden. Oorspronkelijk was het plan in Sumatra onze meest gelijken, de orang-oetangs, te gaan spotten. Uiteindelijk werd het Borneo, de enige andere plek op aarde waar ze nog in het wild voorkomen.

Apen speurtocht in Sabah

We vliegen naar Sandakan in de staat Sabah op Borneo. Net zoals in West-Maleisië zie ik vanuit het vliegtuig vooral palmolieplantages. Olie die wordt gebruikt voor Nestle en Unilever troep en waarvoor grote stukken primair regenwoud moeten wijken. Inclusief de aapjes en andere leden van het dierenrijk. Protest! Elke keer als we langs de weg kilometerslang alleen maar palmbomen zien, bekruipt me een naar gevoel. Precies om deze reden kiezen we ervoor om een tour per boot de jungle in te doen. Langs de oevers is de jungle grotendeels onaangetast en de uitzichten zijn prachtig. Noem het hypocriet, maar laten we ervan genieten nu het nog kan.

Het laagseizoen is begonnen en dat biedt perspectief voor backpackers zoals wij die van comfort houden, maar geen hoogseizoen prijzen kunnen betalen. We lezen hele goede recensies over Special Interest Travel en varen met hen de Kinabatangan rivier op tot Abai, een klein dorp dat alleen per boot bereikbaar is. We slapen in een kleinschalige lodge waar vanuit we met kleine boten de rivier verkennen en tijdens een nachtelijke wandeling zoeken naar slangen en bijzondere insecten. Door de geïsoleerde ligging is de natuur nog in tact en hebben we een grote kans om dieren te spotten. We hebben een goede gids en zien ontelbaar veel bedreigde neusapen en verschillende soorten makaken. Ook mooie vogels passeren de revue, maar het is ons toch vooral om de apen te doen. De orang-oetangs hebben die dag waarschijnlijk een boom met vruchten ver van de rivier gevonden, want die laten zich helaas niet zien. Gelukkig hebben we die ochtend al kennis met ze gemaakt in het Sepilok Rehabilitation Centre. Orang-oetangs leven hier al in de vrije natuur, maar degenen die nog een steuntje in de rug nodig hebben, kunnen tweemaal daags een portie groente en fruit krijgen op een van de voederplaatsen. Als bezoeker kun je dat als je geluk hebt aanschouwen. Het is dan misschien niet 100% wild, maar toch te gek om deze mensapen hier te zien.

De volgende varen we verder landinwaarts naar het dorpje Sukai. De kans op het zien van orang oetans is hier kleiner, maar de kennismaking met een een groep van 10 pygmee olifanten maakt het uiteindelijk heel bijzonder. We zien onder andere een moeder met baby druk met het eten van riet en een grote olifant die ongestoord aan het badderen is. Deze uitstervende dieren zijn maar heel zelden te zien en de ervaring vinden we erg indrukwekkend. Net als de voorgaande dag verkennen we met kleine bootjes de rivier. We kunnen dicht bij de apen komen en zien veel van het dagelijkse leven in de apenwereld. Opvoedingsissues, mannetjes op vrouwenjacht en de manier waarop het territorium wordt afgebakend. De lodge waar we ‘s avonds kunnen bijkomen is prachtig. We vinden het jammer dat het er de volgende dag alweer op zit. Doorreizen naar de nog verder afgelegen Danum Valley zit er qua budget niet in. Hier schijn je de orang-oetangs gegarandeerd te zien. Wisten we niet van te voren. Maar we moeten ook nog wat te dromen houden, toch?

Strand- en eetfestijn in Kota Kinabalu

Tijdens het reizen houden we graag een bepaalde balans in stand en daarom zoeken we tussen onze jungle actviteiten de stad op. Eigenlijk willen we vooral naar het strand, maar in Kota Kinabalu is dat goed te combineren. Met de boot staan we binnen 15 minuten op een eilandje naar keuze met stranden die je zo met de Malediven zou kunnen verwarren. Accommodatie aan het strand is niet te betalen, dus ‘s avonds varen we weer terug naar ons perfecte budget hotelletje in de stad. En dat komt eigenlijk wel goed uit, want nergens eerder hebben we ons voor zo weinig geld te goed kunnen doen aan krabben, garnalen en vissen die rechtstreeks uit de zee komen. Er zijn meerdere avondmarkten waar je kunt kiezen uit Maleisische, Filipijnse en Chinese visspecialiteiten en allemaal zijn ze kwalitatief uitstekend en schoon. Sowieso verbaast het ons hoe modern het is op deze in onze ogen afgelegen plek. We zien veel bedrijvigheid, expats en grote moderne winkelcentra. Zowel aard- als palmolie is kennelijk big business.

Grote bomen, kleine beesten en diepe grotten in Mulu

Ondanks de vele palmolieplantages zijn er op Borneo meer nationale parken dan je in je een gemiddelde vakantie kunt bezoeken. Wij hebben nog maar een paar dagen over en hebben van te voren op aanraden van vrienden voor Mulu gekozen. Met moeite weten we de laatste kamer in het park te reserveren en de excursies te boeken die we graag willen. Mulu staat bekend om haar primaire regenwoud, een prachtig karststeen gebergte en werelds grootste voor toeristen toegankelijke grotten. Je kunt er als bezoeker alleen met het vliegtuig komen en dat zorgt ervoor dat de natuur nog niet is aangetast door de palmolie mania.

We zitten vlakbij de evenaar en het is broeierig warm. We besluiten daarom niet voor meerdaagse hikes te gaan, maar vooral de grotten en het oerwoud te verkennen. Per boot gaan we weer de rivier op en klauteren we over de langste touwbruggen van Zuidoost-Azië. Apen zien we niet, want ze hebben hier genoeg ruimte om ontmoetingen met mensen te vermijden. Wel ervaren we hoe hun leven er hoog in de bomen uitziet. Onze hoofdactiviteit deze dagen bestaat uit het verkennen van de 4 grotten waar je met gids ondergrondse rivieren, fantastische stalagmieten en stalactieten kunt bewonderen en bij een van de grootste grot-ingangen van de wereld bij zonsondergang kennis kunt maken met de 3 miljoen vleermuizen die opzoek gaan naar muggen en andere insecten. Die vleermuizen zorgen in de grot trouwens voor een aparte ervaring. Los van de geur van hun uitwerpselen, trekt de voedzame mest miljoenen kleine krioelende kakkerlakken en andere enge insecten aan. Ik vind het maar ranzig en weet te voorkomen dat ze mijn broekspijpen in kruipen.

Graag zouden we nog echt de bergen en verder de jungle in gaan, maar onze 4 maanden in Azië zitten er bijna op. We doen nog een paar dagen kosmopolitisch in Kuala Lumpur en Hong Kong en vliegen dan naar Afrika voor de laatste etappe van onze wereldreis.